Πατρινό Καρναβάλι – Η ιστορία του

Ξεκίνησε πριν από 180 χρόνια και πλέον αποτελεί ένα έθιμο σήμα κατατεθέν της περιοχής. Ο λόγος για το Πατρινό Καρναβάλι, το μεγαλύτερο καρναβάλι της Ελλάδας.

Ο χορός μετά την απελευθέρωση, οι Επτανήσιοι και οι Βενετσιάνοι

Οι σύγχρονες ρίζες του Πατρινού Καρναβαλιού τοποθετούνται στις αρχές του 19ου αιώνα. Οι περισσότερες απόψεις συγκλίνουν στο ότι αφετηρία του Πατρινού Καρναβαλιού υπήρξε ο πρώτος αποκριάτικος χορός μετά την απελευθέρωση, που δόθηκε το 1829 στην οικία του εμπόρου Μωρέττη. Εκεί οι Πατρινοί εμφανίστηκαν μεταμφιεσμένοι και διασκέδασαν με μουσική, χορό και φαγητό.

Στη συνέχεια έκαναν την εμφάνιση τους οι νησιώτες. Οι Επτανήσιοι που φημίζονται για το έντονο ταμπεραμέντο τους έδωσαν μία ξεχωριστή νότα στους χορούς που λάμβαναν χώρα στα αρχοντικά και το καρναβάλι μεταφέρθηκε σε ταβέρνες και καφενεία.

Μετά ακολούθησαν οι Ιταλοί. Λόγω του λιμανιού της αλλά και των Επτανήσιων, οι εκδηλώσεις επηρεάστηκαν και από το καρναβάλι της Βενετίας ενώ καταλυτικό ρόλο έπαιξαν και γαλλικές δυνάμεις του στρατηγού Μαιζών που μετέφεραν από την πατρίδα τους τα δικά τους αποκριάτικα έθιμα.

Πατρινό Καρναβάλι- Τα πρώτα άρματα και το τέλος εξαιτίας του πολέμου

Πλέον το καρναβάλι της Πάτρας άρχισε να γίνεται γνωστό και οι κάτοικοι ευημερούσαν μιας και πολλοί επέλεγαν να διασκεδάσουν στην πόλη. Οι εκδηλώσεις έγιναν πιο εκλεπτυσμένες, αλλά και πιο φαντασμαγορικές ενώ το 1870 εμφανίζονται τα πρώτα καρναβαλικά άρματα τα οποία είναι αποκλειστικά κατασκευές ιδιωτών.

Το 1872 οικοδομείται με συνεισφορές πλούσιων σταφιδεμπόρων το Θέατρο «Απόλλων» και φιλοξενεί αποκριάτικους χορούς, όπως ακριβώς και σήμερα, που συνεχίζει να έχει κεντρικό ρόλο στις καρναβαλικές εκδηλώσεις.

Τα καρναβάλια στις αρχές του 1900 ήταν φαντασμαγορικά και για πρώτη φορά συμμετείχαν άνθρωποι όλων των κοινωνικών τάξεων. Οι Πατρινοί μεταμφιέζονται και χορεύουν Πόλκα, Μαζούρκα, Τανγκό, Τσάρλεστον, Φοξ-τροτ.

Tην αμέσως επόμενη δεκαετία τα πράγματα δεν είναι ευνοϊκά για το καρναβάλι, οι συνεχείς πόλεμοι και συγκρούσεις (Βαλκανικοί πόλεμοι, Α΄Παγκόσμιος Πόλεμος, Εθνικός Διχασμός, Μικρασιατική εκστρατεία) στέλνουν τους άνδρες στο μέτωπο και φέρνουν στην πόλη οικονομική στενότητα και δυστυχία.

Στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια η κατάσταση δεν βελτιώνεται αισθητά και ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και ο Εμφύλιος αργότερα θα διακόψουν κάθε καρναβαλική εκδήλωση για μια δεκαετία.

Η «ανάσταση» του καρναβαλιού!

Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 το καρναβάλι ξαναγεννιέται. Οι πρωτοπόροι μουσικοί όμιλοι «Ορφέας» και «Πατραϊκή Μαντολινάτα» έχουν τα ηνία της προσπάθειας. Το πατρινό καρναβάλι επιστρέφει στις ζωές των Πατρινών αλλά και όλων των Ελλήνων, ιδίως όμως όσων είχαν την οικονομική δυνατότητα (κυρίως εύποροι Αθηναίοι) να ταξιδέψουν στην Πάτρα για να συμμετάσχουν στο καρναβάλι, όπως και στα περίφημα Μπουρμπούλια.

Τι είναι τα Μπουρμπούλια; Απογευματινοί χοροί στους οποίους οι ντάμες προσέρχονται ελεύθερα, χωρίς εισιτήριο και χωρίς συνοδό αλλά με μαύρο φαρδύ και μακρύ ντόμινο και μάσκα ώστε να μην αναγνωρίζονται και έχουν την πρωτοβουλία στην εκλογή καβαλιέρου στο χορό.

Στα χρόνια που οι σχέσεις των δυο φύλλων ήταν υπό αυστηρή επιτήρηση το μπουρμπούλι ήταν μια ετήσια απόδραση και τόπος πραγματικών αλλά και φανταστικών ερωτικών περιπετειών.

Πατρινό Καρναβάλι για πάντα με το Κυνήγι του Κρυμμένου Θησαυρού

Όσο περνούν τα χρόνια το καρναβάλι της Πάτρας γίνεται ολοένα και πιο φαντασμαγορικό και κερδίζει πανελλαδική καταξίωση.

Το 1966 έγινε μία προσθήκη που άλλαξε το καρναβάλι και πλέον αποτελεί… must για όσους θέλουν να μπουν για τα καλά στο πνεύμα: Ο Νίκος Μαστοράκης έφερε τότε το Κυνήγι του Κρυμμένου Θησαυρού στο οποίο είχαν πάρει μέρος 94 άτομα.

Πως είναι σήμερα το Κυνήγι του Κρυμμένου Θησαυρού; Οποιοσδήποτε θέλει μπορεί είτε να συγκροτήσει είτε να μπει σε μία ομάδα που θα κυνηγήσει τον θησαυρό. Οι ομάδες έχουν όλες από ένα όνομα και ένα θέμα που είναι επηρεασμένο από τις στολές τους.

Το Κυνήγι του Κρυμμένου Θησαυρού ξεκινά κάθε χρόνο στις 18 Ιανουαρίου, μία μέρα μετά την επίσημη έναρξη του καρναβαλιού.

Το Κυνήγι δεν είναι… εύκολη ιστορία αφού οι ομάδες χωρίζονται και καλούνται να συμμετάσχουν σε παιχνίδια με ερωτήσεις από ιστορία, φιλολογία, μαθηματικά ή από πρακτικές γνώσεις, ασκήσεις πλοήγησης μέσα από κρυμμένα ενδεικτικά στοιχεία διασκορπισμένα σε ολόκληρη την πόλη, καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς ζωγραφικής, παντομίμας, θεατρικών στιγμιοτύπων κι ότι άλλο βάλουν στο μυαλό τους οι διοργανωτές! Αυτή ήταν η πρώτη φάση του παιχνιδιού.

Η μεγάλη παρέλαση και το κάψιμο του καρνάβαλου

Το 1974 γίνεται μια ακόμη αλλαγή. Οι καρναβαλιστές αφήνουν τα αυτοκίνητά τους και παρελαύνουν πεζοί στους δρόμους της πόλης συνοδευόμενοι από τα καρναβαλικά άρματα. Ξεκινά έτσι από τότε η μεγάλη παρέλαση της Κυριακής η οποία εκτοξεύει πραγματικά το καρναβάλι στα ύψη και γεμίζει την Πάτρα εκείνες τις μέρες με χιλιάδες επισκέπτες.

Στη σημερινή εποχή, πρώτα στην παρέλαση είναι τα καρναβαλικά άρματα του Δήμου κι ακολουθούν χωρίς τελειωμό οι ομάδες του Κρυμμένου Θησαυρού. Παρά την ικανοποιητική ροή που επιτυγχάνεται η παρέλαση, λόγω του μεγάλου αριθμού των συμμετεχόντων (35-40.000 τα τελευταία χρόνια), διαρκεί αρκετές ώρες. Διασχίζει την πόλη, παρακολουθείται από δεκάδες χιλιάδες θεατές στα πεζοδρόμια, τα μπαλκόνια των σπιτιών και τις κερκίδες και μεταδίδεται τηλεοπτικά, όπως κι αυτή του Σαββάτου, από πανελλήνιας εμβέλειας μέσα ενημέρωσης.

Μετά το τέλος της παρέλασης όλος ο κόσμος μαζεύεται στο λιμάνι όπου και γίνεται η τελετή λήξης του Πατρινού Καρναβαλιού. Το άρμα του Καρνάβαλου παραδίδεται στις φλόγες και χιλιάδες πυροτεχνήματα κατακλύζουν τον ουρανό.

 

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *